Direktlänk till inlägg 23 maj 2013

smålndsderby. mer än bara en fotbollsmatch!

Av Martin - 23 maj 2013 16:29

det är något magiskt med derbyn. till skillnad från serier då lag spelar om poäng eller i turneringar då vinna eller försvinna slåss derbyn om något helt annat. prestige, ära, bragingrights. helt enkelt ett krig på högre nivå om vem som är bäst. ikväll är slagfältet småland. I röda hörnet har vi etablerade allsvenska smålandslaget Kalmar FF och i blå nykomlingarna Östers IF som inte varit uppe i allsvenskan sen nederlaget 2006.


ser man till de båda lagens statistiska sida är de väldigt jämna. östers if med sina 4 titlar som svenska mästare mot kalmars 1. kalmar med sina 3 svenska cupen titlar mot östers if 1. öster med sina 33 sesånger i allsvenskan mot kalmars 28.


ser man däremot på formen de båda lagen har ligger kalmar här snäppet bättre till. trotts att kalmar föll tungt mot IFK göteborg med 2-0 sist har man de 5 senaste matcherna tagit poäng i samtliga bortsätt från nu senast. med resultat som bla inkluderar. vinst med 2-1 mot AIK, vinst med 2-1 mot halmstad samt en pinne mot åtvidaberg. lag som öster de senaste 5 matcherna fått stryk av tillsammans med elfsborg och malmö vilket satt växjölaget i en jobbig förlustsvit med 5 förluster i rad. en förlust idag för de röd blå skulle bli oerhört tung med dels 6 förluster i rad samt förlust mot huvudkonkurenten kalmar FF som på sin sida har meningen. "vi är smålands stolthet"


även om det på papret ser mörkt ut som håller jag mina rödblå tummar på östers if som i sin mörkaste timma med 4 p ner i botten är i desperat behov av lite tur med såväl poäng som domslut om de ska klara sig från nedflyttning /kval.


hur det än kommer gå är jag säker på att det kommer bli en fotbollsfest utan dess like, smålandstyle:P

så håll hårt i den blå-röd/vita munderingen och skrik så mycket du kan för din del av småland. om två timmar kör vi.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 11 februari 2014 23:10

så kom dagen. dagen då man inser de man trodde var bra i själva verket var en fasad. i 5 år har jag jobbat timmar hos samma arbetsgivare. slitigt. anspråkslöst dykt upp dag ut och dag in med kort varsel. nackskadan blivit värre, ena armbågen har drag...

Av Martin - 7 januari 2014 02:00

allt var en ända röra. är en ända röra. and for the looks of it, probably Always wil be one. samhället idag är ett kaos. folk går och är rädda, folk litar inte på främlingar, vågar inte ingripa rent utåt sätt. när de kommer till den mentala biten o d...

Av Martin - 6 januari 2014 02:00

så var det då bara att sätta igång. nu när man "vet vad allt bottnar sig i. då är det väll bara att starta. att sparka igång, att få tummen ur röven, ändan ur vagnen osv. för inte vill du väll må dåligt. du måste göra det, du måste göra det för din f...

Av Martin - 5 januari 2014 12:45

kom till en konklution igår. en konklution som delvis intresserar mig, men som mestadels skrämmer mig. jag har kommit på ett sätt att eliminera en av mina större problem ur ekvationen. nackdelen är att jag måste använda mig av ett annat problem för a...

Av Martin - 4 januari 2014 04:15

har funderat mer o mer på min teori. det faktum att jag varit för trångsint, för naiv och blind för mina brister. det faktum att man inom loppet av 10 år går fran elitidrottare och lovande talang till ett stort misslyckande. det som stör mig mest är ...

Ovido - Quiz & Flashcards