Direktlänk till inlägg 3 januari 2014

Storment Öga

Av Martin - 3 januari 2014 11:16

Stormens Öga


det finns många liknelser. många sätt att se på saker o ting. många sätt att uppfatta hur en situation egentligen ligger till. vissa beskriver de som att man sitter i skiten. en dynghög man helt enkelt sitter fast i och inte kan ta sig ur. vissa beskriver de som att man har vatten över huvudet eller simmar på djupt vatten. ja listan kan göras lång. för min del skulle jag inte använda skitmetaforen, eller attenmetaforen heller för den delen. om man som person sitter fast i en skithög så, förutsatt om man inte är helt pantad eller är en blomma som växer i de så bör man ju märka att man sitter fast. vad gäller vatten över huvudet så kan man knappast undgå det heller. vattnet ger sig till känna och man torkar av sig. jag skulle mer beskriva min situation helt annorlunda. att mitt mentala befunnit sig i stormens öga.


stormens öga, platsen mitt i helvetet där de inte blåser. platsen där det är lugnt och fridfullt trotts att det är ett helvete runt omkring. när allt komer omkring så är det inte personen som mår dåligt som lider om han förnekar det. personen har sin fasad, sitt skal eller vad man nu väljer att använda för begrepp. tryggt o fint inne i ett obrutbart fort. tryggt undan vinden. alla i omgivningen till den som lider however, där är det en annan historia. dem befinner sig nära personen da ut o dag in. men då stormens öga i det här fallet bara rymms i den plågades sinne blir de anhöriga tvugna att sitta i stormen. en storm som aldrig sjunker ner i tempo eller som får energin minskad i samband med förstörelse. en storm som snarare ökar i intensitet dag efter dag tills stormen eller de själva väljer att lämna. samtidigt som personen i stormens ög undrar varför alla runt om är så griniga, så uttröttande tjatiga, bossiga eller överdrivet nyfikna.


en tanke som slog mig i natt var hur man själv skulle reagera. om man för en dag skulle kunna befinna sig i stormen själv. för att på såsätt få förståelse för de som lidigt i den i så många år helt utan min vetskap. äve om det skulle vara plågsamt att drabbas av den och att de i sin tur skulle bygga på stormen är det information som är ovärdelig i kampen om livet. en av många strider mot sig själv som man måste möta på vägen tillbaka till livet. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin - 11 februari 2014 23:10

så kom dagen. dagen då man inser de man trodde var bra i själva verket var en fasad. i 5 år har jag jobbat timmar hos samma arbetsgivare. slitigt. anspråkslöst dykt upp dag ut och dag in med kort varsel. nackskadan blivit värre, ena armbågen har drag...

Av Martin - 7 januari 2014 02:00

allt var en ända röra. är en ända röra. and for the looks of it, probably Always wil be one. samhället idag är ett kaos. folk går och är rädda, folk litar inte på främlingar, vågar inte ingripa rent utåt sätt. när de kommer till den mentala biten o d...

Av Martin - 6 januari 2014 02:00

så var det då bara att sätta igång. nu när man "vet vad allt bottnar sig i. då är det väll bara att starta. att sparka igång, att få tummen ur röven, ändan ur vagnen osv. för inte vill du väll må dåligt. du måste göra det, du måste göra det för din f...

Av Martin - 5 januari 2014 12:45

kom till en konklution igår. en konklution som delvis intresserar mig, men som mestadels skrämmer mig. jag har kommit på ett sätt att eliminera en av mina större problem ur ekvationen. nackdelen är att jag måste använda mig av ett annat problem för a...

Av Martin - 4 januari 2014 04:15

har funderat mer o mer på min teori. det faktum att jag varit för trångsint, för naiv och blind för mina brister. det faktum att man inom loppet av 10 år går fran elitidrottare och lovande talang till ett stort misslyckande. det som stör mig mest är ...

Ovido - Quiz & Flashcards